Hasznos tanácsok az akusztikus hangfelvételhez

 

A stúdió munkához főleg:
1) koncentrációra képes, friss, kipihent állapot,
2) szinten tartott hangképzés (legyen az hangszeres, vagy énekes)
3) közösen kigyakorolt hangtisztaság (közös hangolásban)
4) ritmikus együttjátszásban precizitás
szükséges.

  • A (4) ritmikai pontatlanság azonnal kontrollálható, újravehető, javítható.
  • A (3) hangtisztaság már egy fokkal nehezebb dolog (főleg ha több hangszer egyszerre játssza ugyanazt a dallamot, vagy szólamot akár más oktávokban, akkor ezt feltétlenül össze kell gyakorolni, mert ez még képzetlen füllel is feltűnik a hallgatóságnak), de
  • a (2) renyhe hangképzés (a hangszerből jövő nem kívánatos zörgés, recsegés, dobozhangzás, sípolás, ami persze a hangszer vagy éppenséggel az énekhang minőségétől is nagyban függ) már nem igazán változtatható magas minőségűre.          A hang tónusát, amit az előadó a felvételén hallani szeretne – legyen az akár egyedien zörgős, zúgós vagy bármilyen színezetű – előre gondosan ki kell alakítani. Az így kialakított hangszínt (még ha a hangszer erre a feladatra a legkiválóbb, netán legdrágább is) módszeresen bejáratott játéktechnikával kell a felvétel teljes ideje alatt a megkívánt magas szintet tartva minél egyenletesebben produkálni. Például ha rekedt hangon akar az énekes énekelni, a felvétel egész ideje alatt nem szabad „meggyógyulnia”. A korszerű felvételkészítés erre nagyon érzékeny, így még a legnagyobb előadók is felkészülnek ebből a szempontból egy-egy hangfelvételre, a hangstúdiónak pedig az egyik nagy lehetősége, hogy az így felvett minőségi hangszín erényeit kiemelje.
  • A (1) stúdiómunka nagy koncentrációt, és – főleg ha többen vesznek fel egyszerre – nagy teherbíró képességet és kitartást követel, mert ami az egyiknek a legjobban sikerül az a másiknak lehet, hogy éppen kevésbé, és a legnehezebb részeknél még a szerencsének is nagy szerepe van, hogy mindenkinek minden pont akkor a lehető legjobban jöjjön össze. Ezért a felvétel teljes idejére nagy pszichikai és fizikai álló- és tűrőképesség szükséges, ami igazán csak frissen és kipihenten lehetséges.
  • Van, hogy a fentiek nem illenek egy produkció jellegébe, és akkor részben vagy egészben mellőzni is lehet az adott tanácsokat, de azok sorrendiségét ez akkor sem változtatja meg. Tehát legfontosabb, hogy aludjuk ki magunkat és zenénk minden hangját képezzük még a felvétel előtt. A pontatlanságot, hamisságot a felvételt vezető zenei rendező úgyis mondani fogja.

 

És még valami:

Amennyiben lehet, ne a folyamatban lévő stúdiómunka alatt találjuk ki, hogy „min kellene változtatni”, „mit csináljunk”, vagy „mit is vegyünk fel”. Ezt még előtte próbáljuk ki, véglegesítsük és gyakoroljuk össze. Kész, kiforrott produkcióval menjünk neki a stúdiófelvételnek, mert csak abból lehet még jobbat varázsolni a stúdióban.

 

Jó felkészülést:

Csikós Miklós stúdióvezető

« vissza az előző oldalra